Ik leer anders en beelddenken
Leerlingen met een leerachterstand of dyslexie denken vaak in beelden, niet in woorden. Daardoor wordt de aangeboden lesstof niet begrepen en onthouden. Het onderwijs sluit niet aan bij alle denkwijzen want de meeste mensen (±95%) leren via het gehoor. Slechts een kleine groep, 5% van de mensen, leert visueel. Zij denken dus in beelden, niet in woorden. Bijles helpt onvoldoende omdat ze dan meer informatie op de voor hun ‘foute’ wijze krijgen aangeboden. Door de informatie te vertalen naar beelden, kan deze groep zich de lesstof wel eigen maken. Tijdens een korte training leert de leerling deze techniek zelf toepassen. Ideaal om vervolgens de lesstof in de klas goed te kunnen volgen.
De leerling kan direct vertellen of deze leermethode werkt. Een voorbeeld: tijdens het oefenen kunnen leerlingen met een taalprobleem, woorden foutloos spellen. Van voor naar achter, maar ook van achter naar voor. Simpelweg omdat ze het woord als woordbeeld hebben opgeslagen.
Meer informatie: